Followers

24 March 2010

~ Segarkan Rumah tangga mu~



Kepada kOrang2 yang mahu rumah tangga atau sudah lama berumah tangga kOrang mesti nak tahu apa tips2 yang penting yang perlu ada dalam sesuatu perhubungan itu supaya ia segar bugar sentiasa masa smpai lah kita dihujung nyawa...amin..mudah-mudahan....

mungkin kOrang sudah sedia maklum tentang hal2 tersebut..tapi kadang2 kita lupa dan alpa....termasuk aku jugakk... dah banyak kali baca pun tapi tersasar jugak..aku kalau bab2 nk jaga suami ni minat sgt2..hehehe..aku bukan aper biasa lah lelaki..mana bOleh jauh dengan miang dia tu hehe...(hubY jgn mareeee hehe)... tapi itu lah lumrah semula jadi perangai lelaki..walaupun bukan semua lelaki macam tu tapi ada lah... kita mana tau kan kan kan...

So sebelum apa2 jadi kat kita kemudian hari , sediakan payung sebelum banjir, ribut taufan melanda diri anda..hukhuk...esok-esok kalau dah melanda tsunami ka. adalah jugak ilmu didada untuk menangani permasalahan tersebut....

Walaupun dah bertaOn2 kahwin, aku tetap mahu jaga agar perkahwinan aku ni berkat selamanya. aminn.Tips yang aku katakan tadi adalah:

1) Tentukan niat bernikah.
Maksudnya tujuan kita bernikah hanya satu iaitu mencapai keredhaan Allah...Kl dh niat lain mcm mana perkahwinan tu nk berkekalan...

2) Komunikasi
KOmunikasi penting wOOO...kalau tak ada kOmunikasi macam mana laki hang nak tau apa yang hang nak...alamak dah kuar plk bahasa kedah .Perangai lelaki ni lain macam sikit...apa yang aku belajar dari laki aku la....dia susah nk faham apa yang kita lakukan kalau kita tak cakap..kalau ada yang suka komunikasi pakai bahasa tubuh tu baik tak yah la...nanti hati hang jugak yang sakit..baik hang terus terang dari A sampai Z..Tapi bagi jenis laki yang cepat paham tak per lah....Tp time nak cakap tu jangan la main tengking2 plak...Kite kan wanita..mesti lah lembut kan..walaupun macam mana marah skalipun..segala tutur kata biarlah lembut....baru lah laki kita lekat cikit kat rumah....

3) Setiap manusia akan berubah.
Wah ini lah ayat yang paling aku takut sekali , walau bagaimanu pun,
sesuai denga pertambahan umur ,dan berubahnya suasana tak
musthil perkara ini boleh berlaku. So kita kenalah bersedia apa pun kemungkinan.
Walaupun kita dh lama kenal suami kiter tapi faktor2 orang ketiga
faktor family..& mcm2 lg..bagi mengelakkan ini semua terjadi pada aku n sesapa
jua..maka belajar lah mengerti dan memahami suami kita supaya kita boleh
mempertahankan hubungan ini..Kalau bukan kita yang lakukan
sapa lagi..x kan atOk kita plak..sO faham2 jerlah...

Akhir kata dari saya..start saat ini jangan lah kita dOk cari siapa benar dan saper
salah. Usahlah untuk saling memahami, mengerti, menghormati,
menghargai dan menyintai...



No comments: